Etika menjamin imej perniagaan

on 9 February 2014

Kebiasaannya dalam skill menjual, kita kebiasaannya mencari ‘sesuatu’ entiti untuk menaikkan imej produk kita.

1- Agent takaful akan cuba menakut-nakut prospek dengan bil hospital yg mahal, akan cuba membuat graf coverage wang ringgit sekiranya eksiden dan sebagainya.
2- Agent emas akan cuba membanding-bandingkan pelaburan emas dengan pelaburan ASB dan unit trust yang lain.
3- Produk Syarikat A akan memberi preskripsi bahawa produknya lebih bagus berkali ganda
dari produk Syarikat B yang masuk market sebelum itu.
Market minuman isotonik dimonopoly oleh jenama 100PLUS.
Kemudian, market ini terpecah kepada dua bahagian dengan masuknya jenama Revive.
Pernah tengok iklan Revive ?
Pernah tengok iklan Revive merendah-rendahkan produk 100PLUS ?
Pernah tengok sabun Daia ?
Pernah tengok sabun Bio Zip ?
Pernah tengok sabun Dynamo ?
Adakah mereka mencari ‘entiti’ untuk dijadikan kambing hitam, semata-mata untuk mencantikkan imej produk pencuci mereka ?
Ada 2 jenis seller :
Jenis 1
 > Penjual yg mahukan duit sahaja, produk itu sebagai kayu sahaja.
Jenis 2
> Penjual yang jual produk yang bermanfaat kepada pelanggan, duit baginya no 2.
Anda boleh lihat, terdapat beberapa perbezaan yang ketara antara peniaga Jenih 1 dan Jenih 2.
> Perbezaan dari segi produk jualan.
> Perbezaan dari segi Ayat pemasaran
> Perbezaan dari segi customer support.
Tidak kesah anda peniaga jenis 1 atau jenis 2.
Dalam niaga, ada etikanya.
Welcome to the business world, when comes to money, people will be greedy.
Tidak kesah anda peniaga jenis 1 atau jenis 2.
Bukan saya yg menanggung makan pakai anda,
Dalam niaga, ada etikanya…
Beruntunglah sesiapa yg mengikut etika Islam..
Mengapa orang tak jual madu, walaupun madu adalah ibu segala ubat ?
A – Kerana madu murah di tepi jalan. di TESCO pun bersepah madu.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Member Of Denaihati Network