Peniaga Perlu Peka Status Halal

on 26 March 2014

Sebelum ini aku dah tulis entry tentang produk coklat pepero yang diragui status halalnya di sini , tapi apa yang mengecewakan aku pada jawapan yang diberikan pada syarikat yang menjual produk dari korea ini.

Umum mengetahui coklat ini cukup terkenal di Langkawi dan ada yang memborong disana samaada untuk dijual semula atau dimakan sendiri.

kredit gambar : Eyriqazz

Kenyataan balas oleh syarikat tersebut seakan tidak prihatin tentang isu halal haram di Malaysia sedangkan sepatutnya peniaga sendiri perlu fikir dan menyelidik dulu samaada produk yang dijual disahkan halal kandungannya atau tidak bukannya menyerahkan kepada prospek untuk selidik sendiri. 

Dimana etika sebagai seorang peniaga?

Jika benda macam ini pun tak diambil perhatian serius, apatah lagi perkara yang lebih besar. Bukan berniat untuk merosakkan perniagaan anda, tapi ia satu teguran serius yang perlu peniaga peka dan ambil perhatian kerana isu ini bukan isu mainan atau suka-suka

Perniagaan bukan sekadar nama, tapi satu sunnah Rasulullah.

Ranking: 5

{ 4 comments... read them below or add one }

Faizal Anuar said...

kecewa dgn jwpn nie


26 Mar 2014, 15:30:00 Reply To This Comment
Farisya Anastasyia said...

bila Islam ditolak tepi.macam ni lah jadinya
..manusia manusia...hurmm..


26 Mar 2014, 15:31:00 Reply To This Comment
azwan said...

sepatutnya syarikat yang gah dan terkenal tu kena buat kenyataan berkaitan hal ni. bukan senyap je. mujur ada yang bertanya, kalau takda yang bertanya? mereka biarkan cokelat itu habis, supaya mereka tak rugi


26 Mar 2014, 15:59:00 Reply To This Comment
ieta mat sa'ad said...

Gitulah bila berniaga nak untung semata-mata. Haram tolak tepi asal masyuk.


7 May 2015, 22:39:00 Reply To This Comment

Post a Comment

Member Of Denaihati Network